Lekkie święta

Jeśli święta, oprócz choinki, mnóstwa prezentów oraz zapachu wigilijnych dań przywodzą ci na myśl uczucie przepełnienia żołądka, zacznij działać już dziś. Nadszedł czas na zmiany.
Zastanów się, skąd biorą się twoje poświąteczne dolegliwości takie jak zgaga czy nadmiar kilogramów.
Gdy kwas solny z żołądka dostaje się do przełyku, czujesz pieczenie i ból – to waśnie zgaga. Powodem są nasze błędy w diecie, przede wszystkim objadanie się. Szczególnie szkodliwe są posiłki bardzo tłuste i słodkie. Nie czekaj, aż poczujesz silny głód, głodny zjesz dużo więcej..

 

Głód jest uczuciem, które nie narasta w nieskończoność lecz ma przebieg falisty: nasila się a po pewnym czasie zmniejsza swoje natężenie. Jeśli masz tyle silnej woli, przeczekaj pierwszy głód, nie jedz natychmiast, odczekaj 10 minut – po zmniejszeniu natężenia głodu nasycisz się znacznie mniejszą ilością pożywienia.

 

Święta, przyjęcia, specjalne okazje mogą stanowić problem, ze względu na liczne pokusy, towarzystwo innych osób jedzących, widok dobrego jedzenia oraz wywierane naciski innych w rodzaju: spróbuj trochę tego. Jednym z częstych błędów jest składanie sobie przyrzeczeń: Nie zjem nic. Z pewnością albo poczujesz się winny, jeśli nie wytrwasz w postanowieniu i zjesz albo będziesz cierpieć z powodu głodówki.

 

Nad jedzeniem możesz zapanować, o ile będziesz się kontrolować i przestrzegać kilku zasad.

 

Istnieje kilka sposobów upilnowania się w takich sytuacjach:
1. W dniu Wigilii nie stosuj ścisłego postu aż do kolacji, w ciągu dnia zjedz kilka małych posiłków, byś nie odczuwać silnego głodu
2. Jeśli odczuwasz głód, wypełnij żołądek, wypijając szklankę wody lub zjadając kawałek owocu
3. Możesz jeść wszystkie wigilijne potrawy, ale tylko po trochu. Możesz też wybrać potrawy nowe, rzadko przygotowywane. Zaplanuj, co będziesz jadł i trzymaj się planu
4. Nakładaj od razu całą porcję na talerz, nie dokładaj już nic w trakcie posiłku
5. Jedz wolno, z przerwami, by uruchomiły się fizjologiczne sygnały sytości. Zastanów się, czy aby na pewno chcesz zjeść więcej
6. Pij pomiędzy posiłkami a nie w trakcie, bo picie rozcieńcza soki trawienne

 

A jeśli zjadłeś więcej, niż zaplanowałeś, nie rozpaczaj – zwiększ aktywność fizyczną. Gdy wieczerzę wigilijną skończysz po 22.00, obowiązkowo wybierz się na pasterkę lub spacer. To dobre także dla Twojego żołądka. Po świętach zrób listę swoich pozytywnych cech i osiągnięć, naucz się nimi cieszyć. Negatywne myśli staraj się zmieniać na pozytywne. Zdanie „Nigdy nie pozbędę się nadmiaru kilogramów” zmień na „Mogę to zrobić, zmienię moje zwyczaje – trochę to potrwa, ale już robię pierwszy, dobry krok w tym kierunku”

 

Życzę zdrowych i smacznych świąt
Wasz dietetyk – Adam Dragon